Про мене

Моє фото
Ковель, Волинська, Ukraine
просто жінка і мама.

БЛОГ АРТЮШЕНКО ГАЛИНИ

неділя, 24 січня 2016 р.

Як змінився добробут українців з 1994 року

 "КП" в Україні "разом з Київським міжнародним інститутом соціології та економістами з'ясувала, як змінилося добробут українців з 1994 року і якого періоду життя відповідають сьогоднішні відчуття наших співгромадян.

Раніше Domik.ua писав про те, яка частина державного боргу лягає на плечі кожного українця.

Міксер і кавомолка вже не розкіш.

У нас для вас дві новини: хороша і погана. Хороша полягає в тому, що ми, безумовно, сьогодні живемо краще, ніж в 1994-му чи тим більше в 1998-му, коли більш ніж половині українців не вистачало грошей навіть на їжу (докладніше див. Таблицю). А ті, хто могли собі дозволити купити міксер або кавомолку, відчували себе справжніми багатіями!

Погана новина полягає в тому, що в порівнянні з 2013-2014 роками погіршення життя відбулося колосальне. Причому не за статистикою, а саме за власними відчуттями. Багато хто називає це випробування убогістю. Втім, чи так це - вирішувати кожному самостійно (див. До речі).

Як показало дослідження, проведене Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС), всього за два роки вдвічі зросла кількість українців, яким не вистачає грошей навіть на їжу. А більш ніж половині наших співгромадян коштів ледь вистачає виключно на продукти. Відповідно, в півтора рази скоротилося число тих, хто може собі дозволити покупку одягу і тим більше великої побутової техніки. Не кажучи вже про машини і квартирах. В цілому, якщо порівнювати відповіді опитаних, по відчуттях і самооцінці свого рівня життя вони найближче до 2005 року. Тобто ми всією країною повернулися на 10 років назад.
Джерело: domik.ua
Читайте також: Які продукти найбільше подорожчали за рік 2 015

"Молодь живе сьогоднішнім днем"
Втім, українські супермаркети і торгово-розважальні центри швидше переконують у протилежному. У ТРЦ не проштовхнутися ні у вихідні, ні в будні - людей просто натовпи! А у великих супермаркетах і раніше рідко побачиш людину з кошиком - більшість гордо їздять з набитими вщерть візками. Що ж це за погіршення життя таке, практично не видиме навіть озброєним оком? Невже в українців був настільки великий "запас міцності"? У експертів є свої пояснення.

- Почнемо з того, що в ТРЦ багато українців ходять як у музеї та на екскурсії, практично нічого не купуючи, - говорить психолог Марина Деркач. - Поринути в більш-менш приємну атмосферу, доторкнутися до святкових вітрин і загального пожвавлення. Плюс погрітися - на вулиці мороз-то! Це дуже вигідно: начебто і в місто з'їздили, і вихідний "культурно" провели, і ні копійки не витратили.

На думку економіста Олександра Дудчак, щільність покупців в існуючих супермаркетах можна пояснити і відмовою самих супермаркетів від розвитку ще в 2015 році.

- Ті торгові точки, що відкриваються, - це в основному "дискаунтери" і "магазини біля дому", які можуть швидше окупитися, - говорить економіст. - Великий бізнес не ризикує інвестувати в нинішніх умовах. А у внутрішній торгівлі весь 2015 спостерігалося падіння: по підприємствах оптової ТОРГІВЛІ ЗА ПЕРШІ 10 місяців - на 13,5% в порівнянні з аналогічним періодом 2014 товароборот роздрібної торгівлі скоротився на 21,7%. На 15% впав попит на побутову техніку та мобільні телефони.

Дивує і ситуація у вітчизняних кафе і ресторанах. Якщо все так погано, чому всі столики зайняті? Не дешевше купити шматок м'яса і вдома приготувати?

- По-перше, українці намагаються зберегти видимість колишнього рівня життя, переходячи в дешевші ніші, - роз'яснює економіст Андрій Мартинюк. - Ті, хто ходив в дорогі ресторани, перейшли в бюджетні, відвідувачі бюджетних ресторанів переорієнтувалися на кафе, постійні клієнти кафе - на фастфуди. По-друге, основна маса відвідувачів кафе - це молодь, яка в більшості своїй живе сьогоднішнім днем. Їх зарплат не вистачає на покупку квартири або машини, а кредити зараз не дають. Ось вони і воліють витрачати гроші "не відходячи від каси".

Читайте також: Наскільки виростуть ціни, що буде з економікою і хто «витягне» Україна

"Надбагатства" в локальному масштабі

Те, що українці насилу погоджуються з пониженням свого рівня життя і намагаються підтримувати хоча б його зовнішні ознаки, проявляється буквально у всьому.

- Люди відмовляються від покупок товарів довготривалого користування і говорять собі, що це не відмова, а просто перенесення планів на перспективу, - продовжує Дудчак. - Українці намагаються раніше балувати себе звичним асортиментом продуктів харчування, при цьому сам асортимент скорочується, а покупці звертають свої погляди на товари більш низької цінової категорії. Це помітно і по інформації про плани автодилерів: в 2016 році офіційно на українському ринку не буде таких марок, як Dodge, недорогих іранських Samand Saipa, йдуть, китайці - BYD, FAW Lifan.

При цьому, продовжує експерт, дивно, що з нашого ринку йдуть Ferrari і Lamborghini. Зазвичай при збідненості основної маси населення попит на товари групи Розкішні страждає не так сильно. По всій імовірності, каже Олександр Дудчак, справа в тому, що українські "надбагачі" є такими лише в локальному масштабі. 

На чому економлять українці *
На всьому 66,19%
На розвагах 8,91%
На одязі 7,66%
На відпочинку 6,24%
На їжі 4,08%
На дітях 0,58%
На ліках 0,42%
На транспорті 0,42%
Ні на чому 5,50%

* За даними опитування, проведеного на сайті kp.ua

ДО РЕЧІ

Велика різниця

Термін "злидні", який спочатку відносився лише до доходів, сьогодні набув більш широкого змісту. Злидні в країнах, що розвиваються - це голод і неписьменність, хвороби та епідемії, повна відсутність можливостей заробітку та неефективні механізми перерозподілу. Що стосується розвинених країн, то прийнято вважати, що убогості в них немає. Є бідність, і то це поняття відносне.

- Європеєць може залишитися без роботи, ледве зводити кінці з кінцями, жити в умовах, недостойних Європи, але тим не менш бідна людина у Франції і бідна людина в Анголі - це, безумовно, зовсім різні категорії, - говорить директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин.

Джерело: domik.uadomik.ua

Немає коментарів:

Дописати коментар

ШАНОВНІ ЧИТАЧІ МОГО БЛОГУ!
Візьміть участь в обговоренні публікації. Напишіть будь-ласка свою думку з приводу Вами прочитаного. Внесіть свої пропозиції, побажання. Я завжди залишаю за собою право видаляти висловлювання із вживанням нецензурної лексики і зневаги на адресу авторів та героїв матеріалів.
Щиро дякую!